سوپرشارژ چیست ؟
  • 9 خرداد 1400

سوپرشارژ چیست ؟

تزریق سوخت بیشتر به داخل سیلندر، شدت انفجار و در نتیجه قدرت خروجی را افزایش می دهد.

اما سوخت بیشتری که به داخل سیلندر تزریق می شود، نیاز به هوای بیشتری دارد تا انفجار بتواند شکل بگیرد (به ازای هر قسمت سوخت، 14 قسمت هوا ).

این جا است که سوپرشارژر و توربوشارژرها وارد عمل می شوند.

آن ها وظیفه دارند هوای بیشتری را به موتور برسانند.

انژری مورد نیاز برای سوپرشارژر توسط تسمه ای که مستقیماً به موتور متصل است تامین می شود.

سوپرشارژر هوایی که فشار اتمسفر دارد را فشرده می کند.

در ادامه این هوا را با فشار به داخل موتور می فرستد.

همین امر باعث می شود تا احتراق بیشتر شود و در نتیجه قدرت موتور افزایش یابد.

سوپرشارژرها، به‌طور میانگین ۴۶ درصد از توان موتور و ۳۱ درصد از گشتاور خروجی آن را افزایش می‌دهند.

در مکان های مرتفع به دلیل این که میزان هوا و فشار هوا کمتر است، عملکرد موتور کاهش پیدا می کند.

در این حالت سوپرشارژر با انتقال فشار بالاتر، باعث تقویت عملکرد موتور می‌شود.

در سوپرشارژرها از چرخ‌دنده و تسمه برای انتقال نیرو استفاده می‌شود.

این کار باعث چرخش روتور ( قسمت متحرک ) کمپرسور می‌شود.

کار روتور کشیدن هوا به داخل، فشردن و متراکم کردن هوا و انتقال آن به محفظه کوچکتر است.

در آخر هم این هوای فشرده به منیفولد یا محفظه مکش ارسال می شود.

سوپرشارژرها برای تنظیم فشار و رسیدن به فشار مناسب، به سرعت چرخش زیادی نیاز دارند.

سوپرشارژرها می‌توانند سرعت‌هایی بیش از ۵۰ هزار تا ۶۵ هزار دور در دقیقه داشته باشند.

وقتی یک سوپرشارژر در سرعت ۵۰ هزار دور بر دقیقه می چرخد، می تواند ۶ تا ۹ پی اِس آی بوست تولید کند که به معنی ۵۰ درصد انتقال هوای بیشتر به موتور است.

سوپرشارژرها در انواع مختلفی وجود دارند که مهم ترین آن ها عبارت اند از: روتز، دوپیچی و سانترفیوژی.

در سوپرشارژرهای روتز و دوپیچی، از لب های گیراندازنده برای هدایت جریان هوا به داخل موتور استفاده شده است.

درحالی که وظیفه هدایت جریان هوا به داخل موتور در سوپرشارژرهای سانتریفیوژی برعهده یک پروانه است.

اگرچه همه این سوپرشارژرها هوای فشرده تأمین می کنند، اما عملکرد و راندمان آن ها با هم فرق می کند.

سوپرشارژرها بسته به این که چه کاربردی از آن ها انتظار می رود، در اندازه های مختلفی موجود هستند.